Nowoczesna szkoła stawiająca na aktywność, twórczość i kreatywność – Szkoła Podstawowa nr 3 w Nowym Tomyślu

Cele:

  • Doskonalenie metod pracy zespołowej,

  • Poprawa efektywności pracy szkoły,

  • Wdrożenie nowych, efektywnych metod kształcenia, bardziej angażujących uczniów,

  • Optymalizacja procesu zarządzania szkołą:


    • lepsza wymiana i obieg dokumentów,,

    • organizacja i dokumentowanie pracy zespołów przedmiotowych i rady pedagogicznej,

    • szybki i skuteczny kontakt ze wszystkimi pracownikami szkoły,

    • doskonalenie procesu planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej,

  • Utrzymanie pozycji lidera w zakresie mądrej cyfryzacji edukacji,

  • Rozwój kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli,

  • Edukacja w zakresie mądrego, pożytecznego i bezpiecznego korzystania z nowych technologii.

Praca z Office 365 jest tak naturalna, że nikt już nie zastanawia się czy, można inaczej. Dzięki cyfrowym narzędziom możemy prowadzić nowoczesną szkołę, sprawnie realizować projekty edukacyjne, wdrażać aktywne i twórcze metody pracy, które bez technologii nie byłyby możliwe do zrealizowania.

Dariusz Stachecki, wicedyrektor, nauczyciel informatyki, Microsoft Innovative Educator Expert

Wszystko – zadania, testy, ankiety, notatki, prezentacje – w jednym miejscu, dostępne od ręki, w każdej chwili gotowe do szybkiej edycji, do udostępnienia lub użycia tu i teraz, z dowolnego komputera, w dowolnej sali, w dowolnej szkole, w dowolnym miejscu, w którym się znajdziemy. To właśnie zyskamy dzięki narzędziom Office 365.

Grzegorz Piątas, nauczyciel języka polskiego, doradca metodyczny

Od kilku lat za pomocą Excel Online prowadzę dziennik biblioteki, do którego mam dostęp z każdego miejsca. Ogromną zaletą jest możliwość jednoczesnego edytowania dokumentu przez kilka osób. Od jakiegoś czasu używam też Forms do przeprowadzania ankiet wśród czytelników, nie wyobrażam sobie już pracy bez tych narzędzi.

Renata Maciejewska-Kurasińska, nauczyciel bibliotekarz

Szkoła Podstawowa nr 3 im. Feliksa Szołdrskiego w Nowym Tomyślu

Dane kontaktowe:

Osoby kontaktowe:

Warto było, bo…

Jestem nauczycielem języka angielskiego z ponad 25-letnim stażem. Pamiętam, jak nasza szkoła otrzymała tytuł Mentor School dzięki prezentacji projektu długoterminowego – Szkoła w Chmurze Microsoft. Wtedy wdrażaliśmy „step by step" rozwiązania chmurowe, szkoląc kadrę naszej placówki. Dzięki determinacji i ciężkiej pracy całego zespołu większość sceptycznie nastawionych do tego typu innowacji nauczycieli dzisiaj z powodzeniem pracuje w OneDrive, gdzie udostępniamy naszym koleżankom i kolegom materiały, dokumenty szkolne, IPET-y przygotowane wspólnie przez wychowawców, nauczycieli i psychologa szkolnego. Ja sam przechowuję w chmurze materiały, testy i filmy DVD do komponentu kulturowego na zajęcia z wiedzy o kulturze krajów anglojęzycznych w języku angielskim. Od tego roku dzięki aplikacji Microsoft Teams przesyłam ścieżki dźwiękowe do dyktanda w języku obcym i inne materiały moim uczniom z klas dwujęzycznych, którzy tygodniowo mają 5 godzin nauki języka angielskiego oraz zajęcia z historii i geografii po angielsku. Zawsze i wszędzie mogę do nich wrócić dzięki Office 365 i to sprawia, że moja praca staje się przyjemnością.

Maria Neubauer-Darska, nauczycielka języka angielskiego

Kilkanaście lat temu prowadziłem szkolenie na temat notatek nielinearnych… mapy myśli itd. Swoją prelekcję ilustrowałem nielicznymi (przygotowanymi z niemałym trudem) foliami, które wyświetlałem za pomocą grafoskopu. Pamiętacie problemy z przestawieniem tego kolosa, z ustawieniem ostrości, z ułożeniem folii?

Zastanawiałem się wówczas, o ile lepiej byłoby skorzystać z projektora multimedialnego, który po raz pierwszy zobaczyłem „w akcji" kilka dni wcześniej. To urządzenie było jednak wtedy nowością. Nie każda instytucja mogła sobie na nie pozwolić. Mało kto potrafił z niego korzystać. Cóż… ja też nie potrafiłem. A skoro nie potrafiłem skorzystać ze sprzętu, który mógłby ułatwić mi pracę, byłem skazany na niewygodne folie i wielki, nieporęczny rzutnik. Coś trzeba było z tym zrobić… I zrobiłem.

Chyba każdy mógłby opowiedzieć podobną historię o tym, jak zorientował się, że już czas… czas sięgnąć po kolejne rozwiązanie, po kolejną technologię.

Pamiętacie? Nowości szybko stawały się codziennością, ciekawostki – podstawowymi narzędziami. Dwadzieścia lat temu edytory tekstu, piętnaście – prezentacje multimedialne, dziesięć – dzienniki elektroniczne i tablice interaktywne, a dziś… dziś chmury.

Wszystko – zadania, testy, ankiety, notatki, prezentacje – w jednym miejscu, dostępne od ręki, w każdej chwili gotowe do szybkiej edycji, do udostępnienia lub użycia tu i teraz, z dowolnego komputera, w dowolnej sali, w dowolnej szkole, w dowolnym miejscu, w którym się znajdziemy. To właśnie zyskamy dzięki narzędziom Office 365.

Tak wygląda moje Dziś. Takie właśnie są narzędzia, którymi ostatnio wzbogaciłem swój warsztat. Rozwiązania pozwalające mi osiągnąć najlepszy efekt w najkrótszym czasie…

Grzegorz Piątas, nauczyciel języka polskiego, doradca metodyczny

Z dużej chmury mały deszcz? W przypadku OneDrive to przysłowie się nie sprawdza. Skraplam w mojej chmurze wszystko, co mi jest potrzebne do pracy, a potem kropię, kiedy chcę i czym chcę. Nie martwię się, że coś nie zadziała, pod ręką mam potrzebne notatki, ćwiczenia czy zadania. Nieoczekiwane zastępstwo? Nie ma sprawy – „klik" i wszystko gotowe. To naprawdę działa, sprawdziłam.

Danuta Kaczmarek, nauczycielka języka polskiego

Od kilku lat za pomocą Excel Online prowadzę dziennik biblioteki, do którego mam dostęp z każdego miejsca. Ogromną zaletą jest możliwość jednoczesnego edytowania dokumentu przez kilka osób. Od jakiegoś czasu używam też Forms do przeprowadzania ankiet wśród czytelników, nie wyobrażam sobie już pracy bez tych narzędzi.

Renata Maciejewska-Kurasińska, nauczyciel bibliotekarz

Rozwiązania chmurowe firmy Microsoft są odpowiedzią na zapotrzebowanie na narzędzia, dzięki którym mamy dostęp do różnego rodzaju materiałów z każdego miejsca, bez konieczności posiadania przenośnych pamięci.

Dysk OneDrive daje wiele możliwości: od przechowywania plików, do wspólnej pracy użytkowników nad materiałami. Szczególnie często korzystam z tego rozwiązania przy okazji różnych konkursów. Plik z tabelą do wyników umieszczony na OneDrive mogą edytować online wszyscy nauczyciele sprawdzający testy, bez konieczności robienia tego na jednym komputerze. Tak samo nasz zespół przedmiotowy przygotowuje plan pracy rocznej, sprawozdania czy inne dokumenty szkolne. To bardzo wygodne i wydajne rozwiązanie.

W chmurze przechowuję również materiały potrzebne do lekcji: nagrania do podręcznika, flashcards, dodatkowe karty pracy czy linki do stron lub quizów. Zawsze mam do nich dostęp, czy to z komputera, czy z iPada lub smartfona. Nie muszę nosić ze sobą płyt CD oraz odtwarzacza. Jest to szczególnie wygodne w przypadku, gdy lekcje odbywają się w różnych pomieszczeniach.

Korzystam również z innych narzędzi Office 365, m.in. z Teams. Narzędzie to pozwala mi na komunikację, zarządzanie i zdalną pracę z uczniami.

Anna Król-Pawelska, nauczycielka języka angielskiego

Dla mnie chmura jest wygodna, praktyczna i tania. Trzymam w chmurze wiele danych, by były zawsze i wszędzie dla mnie dostępne.

Małgorzata Haliniak, nauczycielka religii

Jestem humanistką i daleko mi do fascynacji nowinkami technologicznymi. Dlatego wiadomość o szkoleniu dotyczącym wykorzystania rozwiązań chmurowych pakieu Office 365 początkowo nie zrobiła na mnie wrażenia. Zgłosiłam się jednak na drugą turę, ponieważ chciałam wreszcie przełamać swoje obawy i przekonać się do tych innowacji. To było naprawdę bardzo przyjemne doświadczenie! Odkryłam nowe możliwości, uświadomiłam sobie, że nie zdobywając wiedzy z tego zakresu, niestety nie idę naprzód, a przecież o to chodzi, by móc zaproponować uczniom coś nowego, odkrywczego, zaskoczyć ich swoimi umiejętnościami, a przy okazji ułatwić sobie pracę. Z całą pewnością będę korzystała z przekazanej mi wiedzy. Cieszę się, że mimo początkowej niechęci wzięłam udział w szkoleniu. Teraz będę namawiać do tego innych!

Kinga Walla, wychowawczyni świetlicy

Od kilku lat pracuję z Office 365. Na bieżąco korzystam z Outlook. Natomiast OneDrive wykorzystuję do przechowywania dokumentów – mam do nich dostęp z każdego miejsca. OneDrive jest również bardzo wygodnym miejscem do udostępniania plików uczniom i nauczycielom, co znacznie ułatwia pracę dydaktyczną oraz umożliwia dzielenie się wiedzą.

Justyna Buczkowska, nauczycielka matematyki

Nie wyobrażam już sobie funkcjonowania bez chmury. Wszystkie dokumenty mam zawsze pod ręką. Nie muszę się martwić, że nie znajdę płyty czy nośnika z ważnymi dla mnie dokumentami. Wspaniała sprawa. Polecam i zachęcam do korzystania nie tylko z OneDrive, ale też z wielu innych ciekawych aplikacji pakietu Office.

Izabella Michalak, nauczycielka wychowania fizycznego

Przekonałam się o dobrodziejstwie OneDrive – awaria komputera, ale na szczęście wszystkie potrzebne materiały były w chmurze! Spotkanie z koleżankami z innych szkół – od ręki mogę pokazać i/lub przekazać swoje materiały. Chmurę wykorzystuję, przygotowując uczniów do konkursów – przesyłam zadania, uczniowie odsyłają swoje rozwiązania, możemy się na bieżąco kontaktować i omawiać problemy, które się pojawiają.

Justyna Napierała, nauczycielka matematyki

Jestem nauczycielką plastyki, pracuję na różnych etapach edukacyjnych. Na lekcjach często prezentuję przykłady dzieł znanych mistrzów. Dzięki Office 365 mam dostęp do moich dokumentów i reprodukcji obrazów w dowolnym miejscu i czasie. Nie muszę już przenosić ciężkich książek i albumów z klasy do klasy albo z jednej szkoły do drugiej.

Ewa Maria Piątas, nauczycielka plastyki

OneDrive znacznie ułatwia mi pracę. To doskonałe miejsce do przechowywania różnego rodzaju plików, zdjęć, dokumentacji szkolnej. Nie potrzebuję pamiętać o tym, aby wykonywać regularne kopie dokumentów, które są dla mnie ważne. Nie martwię się również o to, że utracę pliki. Nie muszę myśleć o tym, żeby mieć przy sobie pendrive’a, ponieważ mam dostęp do chmury w każdej chwili i z różnych urządzeń. Moi uczniowie również korzystają na lekcji z chmury, prezentując za jej pomocą na forum klasy zadania wykonane w formie elektronicznej.

Dorota Nawacka, nauczycielka języka niemieckiego

Narzędzia pakietu Office 365 pozwalają tworzyć ciekawe testy, prezentacje, quizy, które można natychmiast udostępnić uczniom bądź innym wybranym odbiorcom. Korzystając z tych narzędzi, nauczyciel ma dostęp do materiałów tworzonych przez koleżanki i kolegów uczących innych przedmiotów, dzięki czemu możliwa jest korelacja różnych przedmiotów i ścieżek edukacyjnych. Myślę, że jest to doskonałe narzędzie do szybkiej i efektywnej komunikacji. Różnorodność narzędzi Office 365 daje nam nieograniczone możliwości tworzenia ciekawych i oryginalnych zadań, które można nieustannie modyfikować i dostosowywać do potrzeb potencjalnych odbiorców. Ogranicza nas tylko wyobraźnia.

Anna Adamczak, nauczycielka języka angielskiego

Nie da się ukryć, że byłam sceptycznie nastawiona do Office 365, lecz po rozpoczęciu pracy z pakietem moje stanowisko się zmieniło. Narzędzie stało się moim biurem obsługiwanym w chmurze, dzięki niemu uzyskuję dostęp do swoich aplikacji i plików niemal z każdego miejsca – komputera PC, tabletu czy innego urządzenia mobilnego. Uzyskałam możliwość przechowywania danych w chmurze. Okazało się, że nie potrzebuję już moich trzech pendrive’ów, nie muszę się zastanawiać, na którym z nich są określone pliki, obawiać się, czy któregoś nie zgubię i czy przypadkiem moje urządzenie nie jest zainfekowane jakimś wirusem. Office 365 to również mój sposób na zaoszczędzenie czasu. Dzięki temu, że umożliwia współpracę wielu osób na jednym dokumencie, wykorzystuję go, pracując zespołowo.

Marzena Dach-Kolanko, nauczycielka języka angielskiego

Rewolucja, którą przyniosła chmura, umożliwia pracę nie tylko z dowolnego miejsca, ale i urządzenia. Korzystając z chmury, mam dostęp do swoich dokumentów w każdym miejscu na świecie i o każdej porze. Dzięki platformie Office 365 mogę tworzyć nowe dokumenty (testy, formularze, ankiety, ćwiczenia, zadania), edytować je, przechowywać pliki, zdjęcia czy archiwizować kopie zapasowe. Co więcej, zapisane dokumenty udostępniam innym użytkownikom, zarówno tylko do odczytu, jak również z prawem edycji. Materiały te mogą być wykorzystane w ramach zajęć lekcyjnych. Office oferuje pocztę e-mail, wiadomości błyskawiczne, grupową komunikację i telekonferencje, kalendarz, a także wyświetlanie i edytowanie dokumentacji w trybie online. I to najbardziej cenię w pakiecie Office 365.

Wioleta Żurawska-Kozłowska, nauczycielka języka angielskiego

Office 365 to teraz podstawowe narzędzie w mojej pracy. To nie tylko ogromne udogodnienie i możliwość tworzenia własnych materiałów, dostępu do nich i zarządzania nimi, ale i współpracy z innymi nauczycielami dzięki łatwemu udostępnianiu i dzieleniu się własnymi zasobami. Z perspektywy nauczyciela jest to nieodzowna pomoc dla moich uczniów w przyswajaniu i pogłębianiu wiedzy i umiejętności. Nie mogłabym również nie wspomnieć o genialnej aplikacji Sway, umożliwiającej tworzenie interaktywnych lekcji, które angażują i inspirują moich uczniów oraz pobudzają ich kreatywność. Jestem ogromnie wdzięczna za możliwość korzystania z tych udogodnień na co dzień w mojej pracy.

Aneta Gorgoń-Matera, nauczycielka języka angielskiego

Chmura ułatwia współpracę z innymi nauczycielami. Nie ma już potrzeby przesyłania dokumentu do uzupełnienia po kolei do wszystkich osób. Wystarczy umieścić plik na OneDrive, udostępnić go zainteresowanym, a każdy otrzyma link z dostępem i może pracować online z jakiegokolwiek miejsca i w jakimkolwiek czasie, niezależnie od innych osób. To pozwala zaoszczędzić czas.

Danuta Woźniak-Raginia, nauczycielka języka angielskiego

Co dało?

Dzięki Office 365 skutecznie komunikujemy się z dyrekcją, innymi nauczycielami i uczniami. Wyraźnie widzę, że dzięki intuicyjnym narzędziom ułatwiającym i usprawniającym pracę potrafię szybko i łatwo tworzyć estetyczne treści i dostosowywać je do nowych potrzeb. Dostrzegam też lepsze zarządzanie czasem i to, że poprawiła się moja wydajność jako nauczycielki i wychowawcy.

Marlena Jarczewska, nauczycielka biologii

Bardzo często wykorzystuję OneDrive do udostępniania dokumentów uczniom i innym nauczycielom, często z możliwością współedytowania pliku przez grupę osób, co jest idealnym rozwiązaniem do pracy w zespołach ewaluacyjnych i projektach uczniowskich. Doskonałym narzędziem do organizacji i monitorowania pracy projektowej jest również notes zajęć OneNote, w którym można zamieścić materiały dla uczniów, stworzyć dla nich przestrzeń do współpracy i wymiany opinii, zlecić zadania, sprawdzić je (uczniowie przesyłają odpowiedzi bezpośrednio do notesu) i udzielić informacji zwrotnej.

Często przesyłam uczniom dokumenty w formie załączników do wiadomości na Librusie, co jest możliwe po zintegrowaniu dziennika elektronicznego z OneDrive. Polecam wszystkim również pracę z narzędziami Sway i Forms. Za pomocą Sway można stworzyć estetyczne i przyciągające wzrok prezentacje, do których zdjęcia i filmy pobieramy bezpośrednio przez zintegrowaną wyszukiwarkę internetową. Forms pomaga mi w opracowaniu ankiet ewaluacyjnych i innych sondaży przydatnych w pracy wychowawczej, a także angażujących, samosprawdzających się quizów dla uczniów.

Lucyna Bernaczyk, nauczycielka języka angielskiego

Cyfryzacją szkoły zajmuję się praktycznie od zawsze. To nieustanny, długofalowy proces polegający także na tym, by cyfrowe narzędzia dostosować do specyfiki pracy szkoły. To także proces udoskonalania i skalowania infrastruktury oraz implementacji nowoczesnych usług edukacyjnych dostępnych dzięki technologii.

Dlatego współpracę szkoły z Microsoft uważam od lat za bardzo ważną. Z entuzjazmem wdrażałem usługi Live@Edu w swojej szkole. Dzięki temu potrafiliśmy efektywnie wykorzystać potencjał usług chmurowych. Migracja do Office 365 była zupełnie naturalna. Praca w chmurze szybko stała się tak naturalna, jak dostęp do internetu w każdym miejscu szkoły. Różnorodność usług wchodzących w skład pakietu sprawia, że z łatwością realizujemy koncepcję rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkole, wspartą na 4 filarach: infrastrukturę, usługi, zarządzanie i edukację.

Dzięki temu, że każdy nauczyciel w naszej szkole ma do dyspozycji tablet lub komputer, mamy szybki i stały kontakt ze sobą za pomocą poczty elektronicznej lub Skype’a, dostęp do kalendarzy, udostępniamy sobie dokumenty, pracujemy nad nimi wspólnie online. Nauczyciele przygotowują materiały w Sway, testy i ankiety w Forms, pracują ze swoimi uczniami w wirtualnych zespołach za pomocą Teams. Uczniowie chętnie sporządzają elektroniczne notatki w OneNote, tworząc indywidualne portfolia zawierające własne notatki, ale także materiały udostępnione przez nauczyciela i te znalezione w sieci.

Narzędzia dostępne w chmurze pomagają także skutecznie prowadzić nauczanie indywidualne, również wtedy, gdy uczeń jest niedysponowany, przebywa w szpitalu czy na turnusie rehabilitacyjnym, jak i wówczas, gdy fizyczna obecność nauczyciela nie jest możliwa.

Praca z Office 365 jest tak naturalna, że nikt już się nie zastanawia, czy można inaczej. Dzięki cyfrowym narzędziom możemy prowadzić nowoczesną szkołę, sprawnie realizować projekty edukacyjne, wdrażać aktywne i twórcze metody pracy, co bez technologii nie byłyby możliwe.

Dariusz Stachecki, wicedyrektor, nauczyciel informatyki, Microsoft Innovative Educator Expert

Office 365 to szereg bezpłatnych aplikacji ułatwiających nauczanie.

Zalety to dobre wsparcie techniczne, funkcjonalność, łatwość obsługi, możliwość pracy na każdym urządzeniu. Super sprawa to „chmura", czyli możliwość przechowywania plików, zdjęć.

Dla mnie praca w chmurze, to praca grupowa, łatwy kontakt z uczniami, możliwość wymiany doświadczeń, pomocy dydaktycznych między nauczycielami, możliwość szybkiej, i co najważniejsze bezpiecznych korelacji międzyprzedmiotowych. Nie wyobrażam sobie pracy bez office 365.

Marzena Lemańska, nauczycielka matematyki