Minecraft – nauka i utrwalanie wiedzy poprzez układanie bloków i szukanie przygód w programie – Zespół Szkół Technicznych w Radomiu

Cele:

Uczniowie szkoły podstawowej:

  • Wsparcie i urozmaicenie nauki dzieci,

  • Pobudzanie wyobraźni dziecka i zachęcanie uczniów klas najmłodszych do programowania,

  • Nauka i utrwalanie wiedzy dzieci poprzez gry.

Uczniowie szkoły średniej:

  • Rozwój kompetencji społecznych,

  • Rozwój umiejętności komunikowania się z młodszymi dziećmi,

  • Docenienie wysiłków, jakie wkładają nauczyciele w edukację dzieci i młodzieży.

W roku szkolnym 2017/2018 w Zespole Szkół Technicznych im. T. Kościuszki w Radomiu opracowano i zrealizowano projekt Akademia Minecraft.

Celem projektu było wsparcie oraz urozmaicenie nauczania dzieci w szkole podstawowej. Uczniowie Zespołu Szkół Technicznych w Radomiu przygotowali cztery scenariusze lekcji, wcielili się w rolę nauczycieli i poprowadzili zajęcia dla uczniów szkół podstawowych w mieście, między innymi w Publicznej Szkole Podstawowej nr 15 w Radomiu. Zajęcia, takie jak na przykład lekcja języka angielskiego czy matematyki, polegały na nauce lub utrwalaniu wiedzy dzieci poprzez gry w programie Minecraft: Education Edition. Korzystając z przygotowanej mapy, dzieci miały również możliwość programowania wirtualnego robota poprzez układanie klocków. Celem tego zadania było pobudzanie wyobraźni dzieci i zachęcanie uczniów klas najmłodszych do programowania, które w praktyce okazało się dla nich niezbyt trudne.

Program Minecraft: Education Edition sprawdził się jako narzędzie dydaktyczne w szkole podstawowej. Dzieci z przyjemnością uczyły się nowych zagadnień, a poprzez zabawę w programie chętniej powtarzały poznany wcześniej materiał. Dzięki takim zajęciom zarówno dzieci, jak i ich nauczyciele mieli okazję poznać możliwości programu Microsoft MakeCode, sparowanego z grą Minecraft. Natomiast dla uczniów z Zespołu Szkół Technicznych było to nowe doświadczenie i niezwykłe przeżycie, a także debiut w roli nauczycieli. Dzięki temu młodzież miała możliwość docenienia pracy pedagogów i poznała, jakiego trudu wymaga ich praca każdego dnia.

Minecraft: Education Edition jako narzędzie dydaktyczne sprawdził się w szkole podstawowej, dzieci z przyjemnością uczyły się nowych zagadnień, a poprzez zabawę w programie chętniej powtarzały poznany wcześniej materiał.

Artur Rudnicki, wicedyrektor, koordynator projektu, Microsoft Innovative Educator Expert